Začiatkom februára som sa rozhodol, že dosť bolo zháňania kníh po pražských uliciach a je najvyšší čas začať nakupovať na internete. 17.2. som bez dlhého váhania nabehol na jednu z dvoch odporúčaných adries. Ruka osudu ma doviedla na Vltavu. Osud chcel, že obe knihy, ktoré som potreboval "mali", a tak som neváhal, vyplnil, objednal, potvrdil, odfaxoval a tešil sa na to, že do dvoch týždňov mám knihy bezproblémovo na stole.
Prešiel týždeň, prešiel aj druhý a ja som si spomenul, že snáď aj knihy by mali dôjsť. Trpezlivo som však čakal aj tretí a štvrtý. Potom som zdvihol telefón, aby som zistil, čo sa vlastne stalo. Ochotný ženský hlas na druhej strane mi oznámil, že vzhľadom k problémom s ich počitačovým systémom a ešte nejakým ďalším problémom bola moja objednávka odoslaná na Slovensko napriek tomu, že som uviedol pražskú adresu doručenia, takže ju musia spracovať nanovo. Keďže mi sľúbila, že hneď sa postará o nápravu a do týždňa knihy mám, bral som to v pohode a opäť čakal na svoje knihy.
Prešiel týždeň, prešiel druhý a ja som si opäť nejak tak spomenul, že snáď aj knihy by mohli dôjsť. Medzitým sa ku mne z domova (Slovensko) dostalo info, že mi pred pár týždňami prišli na dobierku nejaké knihy. Nikto ich ale samozrejme neprebral, keďže som nič neočakával. Tak mi nejak tak napadlo v súvislosti s chaosom na Vltave, že to boli asi tie moje dve knihy. Opäť som zdvihol telefón a opäť rovnako milý a ústretový hlas mi oznámil, že knihy neposlali z toho dôvodu, že momentálne majú na sklade len jednu z nich. Tak som sa spýtal, že kde sú tie knihy, čo mi poslali domov. Veď sa im museli vrátiť. Odpoveďou na moju otázku bolo vysvetlenie, že ako je to všetko komplikované s colnicou a tak a skrátka knihy nemajú. Chápajuco som prikyvoval a súhlasil som s tým, že mi pošlú len jednu knihu - pochopiteľne ešte dnes - a peniaze za druhú mi vrátia. Číslo účtu si vzorne vypýtali. Zložil som a do tretice sa začal tešiť na svoju - tentokrát už len knihu.
Prešiel týždeň, prešiel druhý a mňa už trpezlivosť prešla. Začal som pochybovať o všetkom, čo mi nahovorili, a prvé, čo mi napadlo bolo, že oni sú určite schopní poslať mi knihy na dobierku a ešte si aj stiahnuť peniaze z účtu. Vybral som z koša výpis a ani ma neprekvapilo, že peniaze stiahnuté boli. A to 28.2. dávno pred mojím prvým telefonátom, keď mi oznámili, že v Čechách s tým ešte nič nerobili. O deň na to som narazil na kópiu článku Patálie s e-byznysem z Reflexu o problémoch s Vltavou. Našiel som sa tam, až na to, že som neplánoval zájsť do Brna. Určite to tak bolo pre obe strany lepšie. O deň na to v piatok 7.4. som sa kdesi dočítal, že Vltava je najziskovejší internetový obchod. Napadlo mi, že neni divu, ak od zakazníkov vyberú peniaze a 2 mesiace od nich nie je možne dostať nič. Povedal som si, že počkám ešte do pondelka.
V pondelok 10.4. som opäť zavolal, no žiadal som, nech ma už neprepájaju na slečnu či pani X, ale na niekoho nad ňou. Spojili ma s pánom Kylianom. Vysvetlil som mu problém, on sľúbil, že všetko si overí a o pár minút zavolá. Zavolal. Zavolal a navrhol mi, že mi vrátia peniaze, a tým to celé uzatvoríme. Nepochopil som, kde ten človek nabral tú drzosť mi niečo také po takmer dvoch mesiacoch navrhnúť. Ani som sa nad tým nezamýšľal a moja asertivita, no tentokrát už ruka v ruke s agresivitou sa pustili do útoku. Pánovi Kylianovi som oznámil, že teda takto to naozaj neuzavrieme, a dal som mu na výber, že buď do stredy 12.4. budem mať aspoň jednu knihu na stole, alebo si dám tú námahu niečo spísať a trochu to rozšíriť. Vybral si možnoť "a", spýtal sa ešte na adresu do práce, aby mi to mohlo byť doručené v priebehu dňa, a tak som naivne pokojne ukončil rozhovor a začal opäť čakať.
Prišla streda 12.4. Deň prebiehal pokojne. Samozrejme som si nekrátil čas čítaním. Poobede zazvonil telefón a milý pán Kylian sa mi začal ospravedlňovať, že mi môžu poslať len jednu knihu, lebo druhú nemajú. Myslel som, že si zo mňa robí už úplného debila. Presne na tom sme sa predsa v pondelok s ním a pred tromi týždňami s jeho kolegyňou dohodli. Skutočne som nemal chuť sa s nim baviť, a tak som zložil.
V piatok 14.4. mi kniha došla. Neveril som vlastným očiam. Čo ma už ani neprekvapilo, bolo, že na doklade, ktorý mi vystavili, bolo vytlačené okrem mena, pod ktorým som si knihu objednával, aj heslo. Nuž ale iný kraj ... . Poobede som dostal od pána Kyliana starostlivý email, v ktorom zisťoval, či mi už kniha došla. Odpísal som, že áno, no keďže nedokázal splniť slovo on, tak ho splním ja a idem to celé spísať. Majúc dobrú náladu som mu prisľúbil, že ho nechám v prípade záujmu sa na tejto stránke k celej veci vyjadriť.
Bez troch dní mi trvalo 2 mesiace, kým som dostal polovicu toho, čo som si objednal. Kedy mi budu vrátené peniaze za druhú polovicu, sa ani neodvažujem odhadnúť. Nebol to moj prvý nákup cez internet, no ak by som mal ešte raz niečo také zažiť, tak by to bol určite nákup posledný. Vraj to druhé kníhkupectvo (Kosmas) je rádovo spoľahlivejšie, oznámil mi kolega. Ako nepoučiteľný optimista nabudúce idem nakupovať k ním. No čo už. Život ide ďalej a skúsenosť s Vltavou som si na záver pre seba sformuloval do vety: "Napísať ešte niekedy do svojho www browsera adresu Vltavy, tak to nech radšej jazdim týždeň na 300 bps ..." :o)
Nasleduje reakcia pána Kyliána, ktorá mi došla 28.4.2000
Předem svého komentáře bych se chtěl veřejně omluvit panu Ivaneckému za situaci, která vznikla. Jeho veřejné vyjádření nám pomohlo k větší snaze o zlepšení našeho obchodu.
Pan Ivanecký má registraci na adresu ve Slovenské republice a adresu doručení udal do České republiky. Tato neobvyklá mezistátní kombinace způsobila to, že při vyřizování jeho zásilky vzal systém jako prioritní adresu registrační a to kvůli správné účetní identifikaci. Samozřejmě, že jsme učinili patřičná opatření, která by měla zamezit dalším potížím. Požadované peníze za jednu knihu jsme odeslali 3.4. z našeho účtu. Jelikož jsme, bohužel, nedodali včas ani druhou knihu, navrhl jsem při telefonickém rozhovoru vrácení i druhé části platby, což mi připadlo korektnější. V žádném případě jsem se nechtěl dotknout pana Ivaneckého, a to ani v následujícím telefonickém rozhovoru, přestože se domnívám, že probíhal trochu jinak, než jak je popisováno. Faktura skutečně obsahovala přihlašovací jméno a heslo. Důvodem je to, že se tyto údaje objevily v políčcích pro IČO a DIČ zákazníka.
Chtěl bych zde také poděkovat za kritiku a možnost se k ní vyjádřit. Mohu čtenáře ujistit, že jsme již učinili velké množství kroků k nápravě a řadu dalších připravujeme k realizaci.
Michal Kylián
28.4.2999
Jozef Ivanecký
Trvalo mi este dalsi mesiac a pol kym som to naozaj zverejnil, no na registraciu na www.navrcholu.cz som cakal asi 25 dni a nic. ;) Takze tak.